Fiat Uno Club Holland Forumindex Fiat Uno Club Holland

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Uno is er mee opgehouden.... Ik sta voor een raadsel.
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fiat Uno Club Holland Forumindex -> Motorische vragen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Douwe
Geen lid

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 12:56 am    Onderwerp: Uno is er mee opgehouden.... Ik sta voor een raadsel. Reageren met citaat

Hoi allemaal,

Een vraag vanuit Stuttgart:
Vanmiddag reed ik terug naar huis van mijn werk in mijn Uno 1.1 (60) 1108 FIRE (1992, Monopoint injectie). Motor was warm (90 C), ondanks het koude weer. Die ochtend was ik er probleemloos mee naar mijn werk gereden, hoewel hij verstopt zat onder een dikke laag ijs en sneeuw.
Bij een stoplicht vlak bij mijn huis hield ie er ineens mee op tijdens het optrekken.
-Vocht kan het volgens mij niet zijn. Het vriest hier en daarvoor regende het nauwelijks.
-Ik heb de slang losgehaald van het benzinefilter om te kijken of er nog benzine in zat. Ook dat was geen probleem.
-Ik heb de aansluiting van de gasklep doorgemeten (1300 Ohm). Moet volgens de verhalen op ons forum geen probleem zijn.
-Als ik probeer te starten, loopt de startmotor. Ik hoor geen rare geluiden, behalve dan dat hij niet aanspringt. Bij de gasklep ruik ik vervolgens een sterke benzinelucht, dus volgens mij krijgt hij wel benzine.
-Ik heb de ECU gereset door de accu los te halen en daarna de computer 5 minuten los van de aansluiting te houden. Ook dat hielp niet.
-Ik heb geprobeerd het relais van de benzinepomp te controleren, maar aan de buitenkant valt niet te zien of die stuk is of niet. (kunnen die dingen slijten?) Door de herrie van het verkeer heb ik niet kunnen horen of de benzinepomp aanslaat.

Het enige dat ik kan bedenken is:
-Verstopte benzine toevoer, ondanks het feit dat er in het filter benzine zit. (beetje raar natuurlijk)
-Ontstekingsprobleem bij de computer. Bougiekabels zijn vorig jaar vervangen, bougies ook.
-Ontstekingsprobleem bij verdeler. (Hoe controleer ik dat? Simpelweg ding loshalen en kijken of de rotor nog draait?)

Wie o wie kan mij de reddende tip geven?

Groet uit Stuttgart

Douwe

douwebraakman@mac.com

Very Happy

P.S.
Dit is overigens voor mij de eerste keer dat mijn Uno mij in de steek laat na 35.000 KM door mij gereden en 210.000 in totaal! Hoezo Fiat onbetrouwbaar?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Bart
F.U.C.H. Bestuur/Webmaster

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 8:14 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ontstekingsmodule of de hallgever in die ontstekingstrommel misschien. Kan ook zo zijn dat de rode en groene draad die in je ontstekingsmodule lopen sluiting maken (kun je van buitenaf makkelijk zien doordat de mantel is doorgescheurd).

Heb je wel vonk? Even een bougie eruit draaien, massa maken met de kabel er op en starten (is handiger met zijn 2-en).

Indien geen vonk: ontstekings problemen
Indien wel vonk: brandstof problemen

Kan ook zo zijn dat je brandstofpomp stuk is of de spanning er naartoe er niet is. De 2 relais kun je omwisselen om te kijken of dit helpt. Een relais kan inderdaad stuk gaan maar meestal is de aansluiting op het voetje gecorrodeerd waardoor deze slecht contact maakt.

Zie ook: http://www.roestemmer.nl/fuchforum/viewtopic.php?t=5587
Succes!

Groeten,

Bart
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Douwe
Geen lid

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 6:11 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

He Bart,

Dank voor de tips!

Ik heb de relais omgewisseld en de zekeringen gecontroleerd daar was alles ok. Als ik probeer te starten, dan komt er wel een vonk uit de bougie. (de isolatie van de twee draden die jij noemde is nog niet helemaal door ;-).

Daarna heb ik het brandstof filter losgehaald en doorgeblazen. Daar kwamen allemaal kleine stukjes roest uit. Geen goed teken dus.
Als ik heb contact aanzet, dan hoor ik alleen nog maar een klik van het relais, maar niet meer de brandstofpomp, zoals dat eerst wel het geval was. Hoe check ik of de brandstof pomp (of pompen) nog werkt (hoeveel pompen zitten er eigenlijk in een uno 1.1, heb het niet kunnen vinden in de heynes manual. Ik dacht dat het een opvoerpomp in de tank was en een inspuit pomp bij de gasklep, of is dat alleen maar een ventiel)?

Een huisgenoot van mij opperde nog dat het misschien een 'kolbenfresser' kan zijn. Een zuigerveer die versleten is en nu de bewegingen van de zuigers in de cilinderkop dwars zit. De accu is helemaal niet leeg, maar de startmotor moet ontzettend zijn best doen om de motor rond te laten draaien. Nu lukt dat helemaal niet meer. Tijdens het starten gaan ook alle lampjes uit, zoveel stroom trekt de startmotor dan tijdelijk.

Douwe
Terug naar boven
Ad Abarth
Geen lid

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 6:23 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Douwe,

Hoe lang zit de huidige accu er al in? En hoe zit het met de dynamo? Kan zijn dat de dynamo kuren heeft waardoor je een tijdje op de accu hebt gereden, gevolg: lege accu en onvoldiende spanning. De accu hoeft niet helemaal leeg te zijn btw, laat er voor de zekerheid even naar kijken (is toch gratis)

Succes!

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dennis
F.U.C.H. lid

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 7:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Komt er even (paar sec.) brandstof uit de brandstofleiding (voor het brandstoffilter) zodra je het contact aanzet?
Douwe
Geen lid

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 7:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Dennis,

Ik ga morgen kijken. Het is nu koud en donker. Ik weet wel dat wanneer ik probeer te starten er geen benzine uit het ventiel komt. Alleen een zacht gesis. Alsof er wel een klep open staat maar er geen druk is.

Ik zal morgen een berichtje schrijven over of er benzine uit de leiding komt of niet.

Douwe
Terug naar boven
Douwe
Geen lid

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 7:55 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Zou het misschien geen vastloper kunnen zijn? De startmotor doet ontzettend zijn best, maar hij draait met moeite een keer rond als ik probeer te starten.

Douwe
Terug naar boven
bbrother
F.U.C.H. lid

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 8:17 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Douwe schreef:
Zou het misschien geen vastloper kunnen zijn? De startmotor doet ontzettend zijn best, maar hij draait met moeite een keer rond als ik probeer te starten.

Douwe

Heeft dat niet te maken dat de accu leeg is door teveel starten?
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
Douwe
Geen lid

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 8:51 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Zou kunnen, maar ik heb het ook geprobeerd terwijl de accu van een andere auto met draaiende motor was aangesloten. Dat maakte geen verschil.

Douwe
Terug naar boven
Daniel
F.U.C.H. lid/Moderator

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 9:40 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

12 volt op de aansluiting van de pomp. begin dat ding te zoemen dan weet je offie nog werkt en moet je het in de bekabeling zoeken.

ik gok gewoon je brandstofpomp
/////Ruud King/////
F.U.C.H. Bestuur

BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 4:58 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

De eerste drie topics die ik zie "Uno's die er mee ophouden" ik zeg....

Tis weer herfts/winter, daar schijnen Uno's (lees italiaanse auto's) niet tegen te kunnen..... Confused

Greetz Ruud aka(de grote(en vaak is het maar een klein probleempje)smurf)

ik denk normaal, denk ik, wat denk jij, hetzelfde hoe ik over jou denk ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Dennis
F.U.C.H. lid

BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 10:53 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ruud je hebt helemaal gelijk, dit is wel typisch ja. lol

Is jou 45 er ook al mee opgehouden of doet die het nog? Wink
Daniel
F.U.C.H. lid/Moderator

BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 11:17 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

agja, ik heb mijn perikelen ook weer hoor,

"nog" geen startproblemen of dat soort dingen.

maar wel een deur met verstopte afvoer waardoor na drie giga hoosbuiten de passagiers kant was voorzien van een zwembad.

en ik moet heel gauw een standaard luchtfilterhuis hebben, want de warmloop duurt nu ff en met de korte stukjes geeft dat de nodige brandstofconsumptie.

we blijven lekker klussen
Veldhuijzen38
Geen lid

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 1:21 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Hier hetzelfde verhaal,

Zo ongeveer de hele ontsteking is uit voorzorg vervangen dus hij loopt nu als een zonnetje..

Ben bijna verslaafd aan dat ding aan het worden... lol

Mooie hobby, zo'n Unootje Cool
Daniel
F.U.C.H. lid/Moderator

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 9:05 am    Onderwerp: Reageren met citaat

ik moet zeggen, na het gekloot met die rode 5drs sx, had ik dat nog steeds in mijn achterhoofd toen ik deze sx kocht.

maar het unvirus sluipt er weer aardig is, en tis wel zo'n fijne auto.
/////Ruud King/////
F.U.C.H. Bestuur

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 1:32 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dennis schreef:
Ruud je hebt helemaal gelijk, dit is wel typisch ja. lol

Is jou 45 er ook al mee opgehouden of doet die het nog? Wink

Ja hij doet t nog thumbsup2 en NEE je mag m niet slopen smash eviltongue

Greetz Ruud aka(De grote(altijd even opletten wat je tegen Dennis zegt.... )smurf)

ik denk normaal, denk ik, wat denk jij, hetzelfde hoe ik over jou denk ?
Terug naar boven
Douwe
Geen lid

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 7:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Samen,

Ik heb de brandstofpomp onderzocht. Er komt een dikke straal benzine uit als ik de slang loskoppel van de filter. Dus die pomp is ook het probleem niet. Onsteking werkt ook. Er zit genoeg olie in, koelwater is ook geen probleem. Hij lekt niet. Ik weet het ook niet meer. Ik heb hem vandaag naar een dealer gesleept, waar hij morgen onderzocht wordt.

O ja, die accu is uit juni 1999. Dat is een beetje oud niet? Maar zou dat de reden zijn dat ie het niet meer doet? Bij mijn weten functioneert die dynamo prima. De spanning op de accu was vlak nadat ie opgehouden had te rijden nog 12,60 Volt. Wat hij voor stroom leveren kan weet ik niet.

Eerlijk gezegd denk ik dat een of meerdere zuigerveren verschoven of versleten zijn en daardoor de zuigers zo blokkeren dat de startmotor de motor niet meer rond krijgt. Morgen hoor ik hoe of wat, ik hou jullie op de hoogte. Wanneer iemand nog andere ideeen heeft hoor ik dat natuurlijk graag.

Groet uit Stuttgart

Douwe
Terug naar boven
Veldhuijzen38
Geen lid

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 8:48 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat lijkt we wel een heel erg sterk verhaal, zuigerveren die loskomen, waardoor de zuiger geblokkeerd wordt. Maar we wachten het maar af dan he..
Ad Abarth
Geen lid

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 10:26 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Douwe,

De accu zit er al 8 jaar in, geadviseerd wordt om iedere 2 jaar de accu te vervangen. Maar goed, het mooie van advies is dat ermee kunt doen wat je wil. Het is best koud de laatste tijd, ik denk dat dat in Duitsland net zo is. Accu's krijgen het zwaar te verduren in deze tijden. Dus voordat je wat voor (dure) operaties laat uitvoeren of wat dan ook, controleer of het aan je accu ligt. Vooral ook gezien alle andere zaken in orde lijken te zijn.

Ciao
Ad

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Douwe
Geen lid

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 12:01 am    Onderwerp: Reageren met citaat

He Ad,

Bedankt voor je tip. Ik heb de auto bij een Fiat Dealer afgeleverd. Die lui hebben al vaker aan mijn fiat gelast (dat kan ik helaas niet zelf). Aardige types, doen niets zonder eerst contact gepleegd te hebben. Ik bel ze morgen op om te vertellen wat er gebeurd is en om te vertellen wat ik allemaal gedaan heb om uit te vinden wat er aan de hand is. Natuurlijk zal ik ze eerst vertellen dat die accu al heel erg oud is. Misschien hebben ze daar een reserve accu waarmee het uit kunnen proberen of hij dan wel start.

Ik hoop met heel mijn hart dat het de accu is. Want volgens mij kan het anders alleen maar een heel erg veel duurder probleem zijn. En ik ben zoals iedereen op dit forum emotioneel gehecht aan mijn uno.

Nogmaals dank en ik hou jullie op de hoogte,

Groet Douwe

P.S.
Het heeft hier de afgelopen dagen gesneeuwd (5 a 10 cm) en gevroren (overdag -1/-2 's nachts -3/-6). Dus het kan goed zijn dat die accu het voor gezien gehouden heeft.
Terug naar boven
Daniel
F.U.C.H. lid/Moderator

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 1:12 am    Onderwerp: Reageren met citaat

fiat dealers komen ook niet overal uit. (neem carburateur tramalanti van de 45, of het uitvallen van de rode sx) geen dealert meer voor mij.
Marco B
F.U.C.H. lid

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 8:46 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Vonk en peut moet in principe brom brom doen.
Te zwakke vonk kan ook nog hoe oud zijn de vonkbouten?

Anders de distributie controleren.
Fire blokken kunnen heel wat hebben (op de koppakking na)
Daniel
F.U.C.H. lid/Moderator

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 11:47 am    Onderwerp: Reageren met citaat

lopen gewoon met twee tanden verschil, alleen heb je constant het idee met een ongeblazen diesel onderweg te zijn lol
Douwe
Geen lid

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 11:23 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Samen,

Nog geen nieuws. Ze schijnen het erg druk te hebben. Mocht het een vastloper zijn (en het blok dus naar de haaien), dan heeft een huisgenoot van mij al aangeboden om het ding naar Schwäbisch Hall te rijden (op een trailer) alwaar we dan de beschikking hebben over een brug en een kraan. Dan moet ik alleen nog een nieuw blok zien te vinden. Weet een van jullie bij de weg of het 1.7 td blok van een fiorino ook in een uno past? En welke versnellingsbakken daarbij passen? (puur theoretische vraag ;-))

Groet Douwe
Terug naar boven
Douwe
Geen lid

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 11:25 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

En oh ja Marco,

De vonkbouten zijn qua leeftijd nog niet zo oud, maar qua kilometers hebben ze er nu 20000 op zitten. Is dat tijd voor vervanging? Ik dacht altijd dat het zo rond de 40000 was. Als het de vonkbouten overigens zouden zijn, zou hij er dan opeens compleet mee ophouden, of pruttelt hij dan nog wat na. Het was net alsof iemand tegelijkertijd de benzine toevoer afsloot en de stroom eraf haalde. Hij deed helemaal niets meer.

Douwe
Terug naar boven
Marco B
F.U.C.H. lid

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2007 10:11 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Alles past, met de nodige aanpassingen
Maar van benzine naar diesel zonder kenteken aanpassing komt niet door de APK.
Bart
F.U.C.H. Bestuur/Webmaster

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2007 10:14 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Staat in Uden op de sloop nog een Uno 1.1 met weinig kilometers. Is alleen een stukje rijden vanaf duitsland lol
Terug naar boven
Douwe
Geen lid

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2007 11:19 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Samen,

Heb zojuist contact gehad met de garage. Voorlopige diagnose is dat de computer of de ECU kapot is. Hij zegt dat een nieuwe 600 euro kost. Maar als ik zelf een tweedehands kan vinden dan kan hij die voor mij monteren. (of ik kan het zelf doen natuurlijk). Maar goed. Wat kost een inspuitcomputer tweedehands en een ECU (dat is toch dat blokje op het ontstekingshuis met die ribbeltjes?)?

In het andere item over een uno die ermee ophoudt werd ook gesproken over een kapotte ECU. 30 euro moet zo'n ding kosten?

Nou ja, ik wacht eerst maar eens de definitieve diagnose af. Dan kijk ik verder. Ongeveer 300 meter van de fiat dealer is een sloop waar je goedkoop onderdelen kunt krijgen.

Ik heb weer hoop.

Douwe
Terug naar boven
Marco B
F.U.C.H. lid

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2007 12:34 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Je hebt 2 computers
1 groote rechts onder het daschboard voor de brandstof inspuit ellend
1 bij jou kleine module op de verdeler voor de ontstekking.

De grote is dus hemelen, water ingelopen?
Wel vreemd want je kreeg wel brandstof

Ik heb er geen liggen
inprincipe kan je elke monopoint er in duwen, is niet altijd optimaal maar het rijdt.

Een 1.1 of 1.0 zal niet erg veel schelen een 1.4 kan ook

Een 1.5 kan absoluut niet, maar dat begrijpt iedereen inmiddels.
Daniel
F.U.C.H. lid/Moderator

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2007 1:15 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

computer van 1400, 1100 en 1000 zijn uitwisselbaar. ecu is een zwarte koektrommel onder je dash, passagierskant

gasklephuizen van 1400. 1100 en 1000 zit wel verschil in. 1100 en 1000 is te doen, 1400 gasklephuis wil wel met een stage vier nokkenas, anders niet. lol
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fiat Uno Club Holland Forumindex -> Motorische vragen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: