Naar de inhoud springen

Rapporteer, ik hou van je, of hoe een routine te automatiseren

Werken met rapporten: welke moeilijkheden kunnen er zijn

Ik werkte voor een klein bureau. Ik moest maandelijkse en halfjaarlijkse rapporten opstellen voor een klant. In de rapporten was het nodig om de indicatoren weer te geven in de context van campagnes en individuele categorieën, en ze vervolgens te vergelijken met eerdere periodes. Ik heb een dag besteed aan zo’n maandrapport en drie aan een halfjaarlijks rapport. Wat ik deed:

Statistieken verwijderd van advertentiesystemen in .xlsx-indeling.

Ik heb het in Excel op orde gebracht: het was handig om te lezen en te werken.

Welke problemen kwam ik tegen: formules werden periodiek verplaatst, de uitsplitsing naar categorieën paste niet bij de uitsplitsing naar campagnes, ik moest veel tijd besteden aan het wisselen tussen advertentiesystemen en analyseservices, en veel cijfers deden pijn aan mijn ogen. Het was als marteling.

Ik zal u nog een voorbeeld geven. Mijn collega’s hebben het rapport dagelijks bijgewerkt voor een grote klant met 10+ accounts en 100+ advertentiecampagnes. Om dit te doen, logden ze vanaf de ochtend in op alle accounts van advertentiesystemen en voerden ze handmatig de gegevens van de vorige dag in de tabel in. Een kleine fout kan gedurende het hele project tot onjuiste gegevens leiden. De hand beefde bijvoorbeeld en de kosten voor de ene campagne kwamen in de cel van een andere terecht. Kort gezegd: de klant ziet onjuiste resultaten en is terecht boos.

Wat te doen? Het antwoord ligt voor de hand: zoek een programma, service of iets anders om het rapportageproces sneller en gemakkelijker te maken.

Werken met rapporten: opties

Excel en Google Sheets. Naar mijn mening nogal magere opties. Als er veel informatie is, moet u enkele uren besteden om het belangrijkste te isoleren. En dergelijke rapporten kunnen niet visueel aantrekkelijk worden genoemd. Cijfers, veel cijfers.

PowerPoint presentatie. Hier kun je grafieken maken en indicatoren visualiseren, maar vaak is dit slechts een duplicatie van een tabel uit Excel.

Op een gegeven moment bezorgde ik me hoofdpijn van het zien van een tafel en werd het woord “rapport” synoniem met het woord “probleem”.

Merk op dat het niet alleen eenvoudiger is geworden om rapporten op te stellen, maar ook om de advertentieprestaties te volgen.

Ik besteedde elke dag meer dan een uur aan monitoringcampagnes. Als u 10 klanten beheert, logt u in op de accounts van de advertentiesystemen van elke klant (en een klant heeft in de regel 3-5 accounts). Je kijkt naar statistieken over impressies, CTR, CPC, etc. Daarna ga je naar Google Analytics, wissel je tussen views en bronnen en probeer je erachter te komen of alles in orde is.

Nu heb ik voor elke klant mijn eigen BI-rapport. Alle klantaccounts zijn gekoppeld aan één rapport. Ik open het rapport, druk op de knop “Vernieuwen”, de gegevens worden binnen een minuut bijgewerkt. Je hoeft nergens anders heen, ik analyseer de resultaten en ik ben blij. Alles duurt 15-30 minuten.

Ik geniet van het analyse- en rapportageproces. Ik geniet van technologieën, ik maak afbeeldingen die begrijpelijk zijn voor mezelf en mijn klanten, ik schakel niet tussen honderden vensters in de browser. Ik hoef niet langer met statistieken te werken in een andere dienst. En verlangens ook. Omdat BI-rapportage mij helpt bij al mijn rapportagetaken.

 

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

affiliate online marketing

https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html